Danske Delebiler
Changing the world, let's do - together we can...
2007

Dansk Cyklist Forbund skriver om delebiler

"Færre biler på vejene betyder mere plads til cykler. En af vejene til færre biler er faktisk flere biler - hvis det vel at mærke er delebiler, vi taler om. Delebilister kører nemlig langt mindre i bil end almindelige bilister - og ca. hver anden vurderer, at de nok havde købt egen bil, hvis ikke delebilerne havde eksisteret."

Sådan indleder Lotte Ruby og Karen S. Fausbøll deres artikel om delebiler i det seneste nummer af forbundets blad "Cyklister".

De to skribenter har bl.a. interviewet Danske Delebilers bestyrelsesformand, Erik Jørgensen, i forbindelse med artiklen. Læs artiklen - klik på linket (pdf): "Hvad med en delebil?".

Ny undersøgelse: delebiler og miljøvenlighed

Tre amerikanske studerende fra Worcester Polytechnic Institute har netop afsluttet en omfattende undersøgelse af danske delebilisters adfærd, med henblik på at give delebilordningerne nogle retningslinier for hvordan delebilismen kan blive mere miljøvenlig.

Download pdf: "Improving The Environmental Impact Of Danish Car Sharing Programs".

Færre biler lokalt sparer ressourcer globalt

Ny rapport fra Danmarks Transportforskning forudser at trafikmængden på de danske veje vil være steget mellem 70 og 90% i 2030. Det betyder massive køer på vejene, især i hovedstadsområdet og stigende luftforurening. En af metoderne til at undgå dette skrækscenarium er, at flere vælger at bruge delebiler i kombination med offentlig transport i stedet for privat bil.

Der er i dag ca. 3700 delebilister i Danmark, som via deres lokale delebilordninger deler 190 biler. Der er gennemsnitligt 20 brugere pr. bil, hvoraf en stor del er tidligere private bilejere. For hver delebil der sættes på gaden, afskaffes typisk fem private biler. Det betyder omregnet, at omkring 950 private biler er blevet solgt eller skrottet til fordel for delebiler.

Sparer miljøet for mere end 50% CO2-forurening

At køre delebil i stedet for privat bil kan nedsætte den enkelte bilists CO2-forurening med over 50%, dels fordi man typisk kører 33% mindre, når man går over til delebil frem for at have privat bil, dels fordi delebilerne primært er brændstoføkonomiske biler, som lever op til Færdselsstyrelsens miljøanvisninger. Delebilisme bidrager på den måde til beskyttelsen af miljøet både gennem reduktionen af privat bilkørsel og gennem brug af miljøvenlige biler. Det betyder at delebilbrugerne i Danmark tilsammen sparer miljøet for 826 tons CO2 om året!

Nedsat trafikmængde

Delebilisme betyder ikke alene mindre CO2-udslip, men også mindre støjforurening, mindre trafiktæthed på vejene og flere passagerer til den kollektive trafik. Det skyldes at delebilisterne betaler for bilen, hver gang de kører i den og derfor automatisk opmuntres til at køre mindre i bil og bruge cyklen eller den offentlige transport, når det kan lade sig gøre. Delebiler er med andre ord det rigtige valg for den miljøbevidste borger, der gerne vil have bil, men samtidig vil minimere unødig kørsel og belastning af miljøet.

Parkeringspladser nedlægges

En delebil udnyttes i langt højere grad end langt de fleste almindelige, privatejede biler. Det er ikke ualmindeligt, at en privatejet bil står stille i op til 20 - 22 timer i døgnet, hvilket er et markant ressourcespild, når man de fleste af døgnets timer kunne brugen pladsen til noget andet end parkering.
For hver delebil der sættes på gaden, frigøres 4 parkeringspladser til nyt byrum. Indtil videre er der på landsplan sparet 760 parkeringspladser (950 private p-pladser minus 190 delebilpladser). Det betyder, at næsten 6000 m2 til parkering er sparet væk, og at det er muligt at frigive mere plads til grønne arealer, efterhånden som flere parkeringspladser kan nedlægges.